Guiding Questions Analyze

Guiding Questions | Les questions directrices

Analyze | Analyzer

During the Analyze | Analyzer phase, students use a variety of strategies to process and interpret their findings. They focus on analyzing, summarizing, and synthesizing the information. Students organize ideas, sort data, answer questions, test hypotheses, identify patterns and draw conclusions. They collaborate with other learners to talk about their new learning, to explain their understanding of concepts and to assess and/or adjust their research, investigation or problem solving strategies.

 

Guiding questions students may ask during the Analyze | Analyzer phase:

  • Qu’est ce j’ai découvert ? | What did I find out?

 

  • De grandes idées ont-elles émergé de l’enquête ou de la recherche ? | Have any main ideas emerged from the investigation/ research?

 

  • Est-ce que les informations, les preuves ou les arguments supportent, confirment ou réfutent mes prédictions ou mes hypothèses ? | Does the information, evidence or arguments support, confirm or refute my predictions/hypotheses?

 

  • Mes arguments sont-ils basés sur une logique solide ? | Are my arguments based on sound logic?

 

  • Est-ce que je peux expliquer efficacement mes observations ? | Can I effectively explain my observations?

 

  • Quelles conclusions puis-je tirer ? Quelles informations ou preuves appuient mes conclusions ? | What conclusions can I draw? What information or evidence supports my conclusions?

 

  • Quelles prédictions puis-je faire maintenant ? Que puis-je inférer de _______________ ? | What could I predict/infer from __________________?

 

  • Ai-je repéré des relations, des régularités, ou des tendances ? | Have I identified any relationships, patterns, or trends?

 

  • Le sujet/ problème/ thème fait-il parti d’une tendance ou d’une régularité ? Est-ce que je peux l’expliquer ou le développer d’avantage ? | Is the topic/ problem/ issue part of a pattern? Can I explain or elaborate on the pattern?

 

  • Ai-je trié les données ou les informations en catégories utiles ? Ai-je identifié des ensembles et des sous-ensembles ? Ai-je regroupé les points clés et les sous-points ? | Have I sorted the data or information into useful categories? Have I identified sets and subsets? Have I grouped the information into key points and sub-points?

 

  • Puis-je interpréter mes découvertes, mes résultats ou mes repères graphiques ? Puis-je identifier les causes des problèmes ? Puis-je discuter des causes et des conséquences ? | Can I interpret my findings, results or graphic organizer(s)? Can I identify causes of problems/issues? Can I specify the causes/consequences?

 

  • Puis-je parler des similitudes et des différences ? Puis-je comparer/ contraster les informations ? | Can I talk about the similarities/ differences? Can I compare/ contrast the information?

 

  • Puis-je expliquer les caractéristiques, les faits, les exemples et les non-exemples des concepts clés ? Puis-je identifier les relations entre les idées ? | Can I explain characteristics, facts, examples, and non-examples of the key concepts? Can I identify relationships between ideas?

 

  • Puis-je noter différentes étapes ou phases ? Puis-je trouver des points communs ou divergents ? | Can I show various steps or stages? Can I find commonalities or discrepancies?

 

  • Que signifient les résultats ? | What do these results mean?

 

  • Mes découvertes reflètent-elles mes connaissances du sujet/ problème/ thème ? Sont-elles fiables, crédibles et valides ? Sont-elles précises, logiques, justifiées et pertinentes ? | Do my findings reflect my knowledge of the topic? Are they reliable, credible and valid? Are they accurate, logical, justified and relevant?

 

  • Ai-je collaboré avec les autres pour analyser davantage mes résultats ? Comment mes découvertes se comparent-elles aux découvertes des autres ?| Have I collaborate with others to further analyze my results? How do my findings compare to the findings of others?

 

  • Ai-je utilisé les critères d’évaluation pour l’analyse et le partage de mes découvertes ? | Have I used the assessment criteria in analyzing and sharing my findings?