Guiding Questions | Les questions directrices

Share Learning | Partager l’apprentissage

During the Share Learning | Partager l’apprentissage phase, students share their discoveries of new knowledge and extend their knowledge through the transfer of their learning and skills. They communicate their understanding of procedures, concepts, theories, and the content of their inquiry and teach it to others through a variety of representations. Students participate in discussions, talk about connections made between their prior knowledge and their new discoveries, evaluate their own progress and reflect on their inquiry process. Students make decisions and take actions based on their findings and apply these to real-life contexts beyond the classroom to solve problems.

 

Guiding questions students may ask during the Share Learning | Partager l’apprentissage phase:

  • Ai-je atteint mes objectifs ? Est-ce que j’ai réussi selon mes attentes ? | Did I achieve my learning goals? Have I succeeded according to my expectations?

 

  • Quel genre de produit ou de présentation me permettra de présenter efficacement mes résultats ? Quel genre de produit ou de présentation me permettra de communiquer mes connaissances du sujet/ problème/ thème ? Quelles technologies (un document, un dépliant, une affiche, une page Web, un blogue, un collage, un film, un modèle, un diorama, une présentation PowerPoint/ Prezi/ interactive en 3D, un diaporama, une présentation orale, une saynète, un documentaire, une discussion ou un débat ) m’aideront à le créer ? | What type of product or presentation will allow me to present my findings effectively and to communicate my understanding of the topic/problem/issue? What technology (a paper, a pamphlet, a poster, a Web page, a blogue, a collage, a slide show, a movie, a model, a diorama, a PowerPoint /Prezi /3D interactive presentation, a slide show, an oral presentation, a skit, a documentary, a discussion, or a debate?)will help me create it?

 

  • Qu’ai-je appris à propos du sujet/ problème/ thème de mon enquête ?Puis-je enseigner mon nouvel apprentissage aux autres ? | What have I learned about the topic/ problem/ issue of my inquiry? Can I teach my new learning to others?

 

  • Ma façon de penser a-t-elle changée? Mon point de vue a-t-il changé ? Suis-je bien informé sur ce sujet/ problème/ question ?Puis-je articuler mon point de vue? | How has my thinking changed? How have my views on the topic changed? Am I more informed about this particular topic/problem/issue? Can I articulate my views?

 

  • Ai-je acquis une nouvelle perspective ? Ai-je acquis une connaissance approfondie ?Puis-je l’exprimer à mes pairs ? | What new perspective have I gained? What insights have I gained? Can I express these to my peers?

 

  • Comment les informations se rapportent-elles à mes valeurs, mes attitudes ou croyances ?Puis-je expliquer ces liens à mes pairs ? | How does this information relate to my values, attitudes or beliefs? Can I explain these connections to my peers?

 

  • Qu’est-ce que j’ai appris des découvertes des autres? | What did I learn from the discoveries of others?

 

  • Dois-je recentré mon enquête ? Quelles sont mes prochaines étapes ? Est-ce que j’en ai discuté avec les autres ? | Do I need to refocus my inquiry?What are my next steps? Have I discussed this with others?

 

  • Quelles autres questions puis-je poser ? Quelles autres questions devrais-je poser ?Quelles autres questions m’ont venues à l’esprit pendant la rétroaction ? | What other questions do I have? What other questions need to ask? What other questions have come to mind during the feedback?

 

  • Ai-je démontré ma compréhension des procédures, des concepts, des théories, et du contenu de mon enquête? | Have I demonstrated my understanding of procedures, concepts, theories, and the content of my inquiry?

 

  • Y a-t-il quelque chose qui soulève encore des questions ? Y a-t-il quelque chose que j’aimerais apprendre davantage ? | Is there something I still have questions about? What do I want to learn more about?

 

  • Y a-t-il des différentes alternatives possibles qui peuvent être explorées ? Quels domaines doivent être explorés davantage ? Quelles autres informations doivent être ajoutées ? | Are there alternative possibilities that could be explored? What areas need further exploration? What other information needs to be added?

 

  • Est-ce que je dois reformuler ma position ou mon point de vue ? | Do I need to reformulate my position or view(s)?

 

  • Qu’ai-je appris et comment ces nouvelles connaissances me serviront-elles ailleurs ? | What have I learned and how will this new learning help me in other areas?

 

  • Quelles décisions puis-je prendre selon mes résultats ? Quelle action puis-je prendre ? | What decisions can I make based on my findings? What action can I take?

 

  • Comment puis-je utiliser mes nouvelles connaissances en contexte réel au-delà de la salle de classe ? Comment puis-je utiliser mes nouvelles connaissances pour résoudre des problèmes actuels et/ ou futurs ? | How can I use this learning in real-life beyond the classroom? How can I use this learning to solve current and/or future problems?

 

  • Quelles compétences d’enquête ai-je apprises ? Quelles stratégies ont été efficaces ? Quelles sont les stratégies qui me permettront d’améliorer une future enquête ou recherche ? | Which inquiry skills have I learned? Which strategies have been effective? What strategies would improve a future inquiry or research?

 

  • Qu’ai-je appris au sujet de la nature et du processus de l’enquête ? | What have I learned about the nature of the inquiry process?

 

  • Quels sont les points saillants de mon enquête ? Quels sont les grands moments, les temps forts ou les éléments marquants ? | What are the highlights of my inquiry?